Wednesday, April 7, 2010

interesting article

I find this article very interesting and it explains the importance of our nature environment and how to instil the awareness among children.
Pls read this article! =)

Kartun dan Pendidikan Alam Sekitar dalam kalangan Kanak-kanak

Isu-isu yang berkaitan dengan alam sekitar sering dijadikan topik perbualan dalam kalangan masyarakat pada zaman ini. Masalah pencemaran alam sekitar ini terjadi atas keabaian, sikap tidak ambil berat tentang kualiti alam sekitar dan eksploitasi manusia sendiri. Untuk menyedarkan kalangan orang ramai tentang sebab dan implikasi mengenai isu ini , informasi dan pendidikan haruslah diberi kepada masyarakat. Usaha pendidikan alam sekitar ini bukan sahaja ditujukan kepada orang dewasa sahaja, malah ia juga mementingkan pendidikan kepada kanak-kanak. Hal ini kerana kanak-kanak merupakan tunggak negara masa depan dan mereka juga mempunyai tanggungjawab untuk menjaga dunia yang bakal ditadbir oleh mereka.

Pendidikan alam sekitar adalah amat penting demi pembangunan negara kita pada masa depan. Kita semua mengetahui tentang hubungan alam sekitar dengan manusia. Manusia mesti hidup saling bergantung dengan alam sekitar dan menggunakan bahan-bahan daripadanya untuk meneruskan kehidupan.# Seperti yang digambarkan dalam sistem ekologi, alam sekitar merupakan elemen yang penting di mana manusia mendapat makanan, bahan api, serta gas oksigen untuk meneruskan kehidupan. Untuk meningkatkan kesedaran masyarakat tentang isu ini, pendidikan alam sekitar haruslah dimulakan sejak awal lagi. Bak kata pepatah, melentur buluh biarlah dari rebungnya. Jadi, kita haruslah menekankan kepentingan konsep ini dan membentuk kefahaman dalam kalangan kanak-kanak supaya mereka sedar tentang kepentingan keseimbangan alam sekitar dan kewajipan mereka untuk menjaga persekitaran demi kesejahteraan sejagat.

Dalam usaha menyedarkan masyarakat daripada terus menyumbang kepada pencemaran, pendidikan alam sekitar dilaksanakan. Untuk menjayakan program ini, banyak pendekatan telah digunakan seperti kempen, penerapan dalam sistem pendidikan dan lain-lain. Dalam esei ini, kami akan menbincangkan salah satu daripada pendekatan yang digunakan iaitu melalui rancangan kartun dan bagaimana kita boleh menjalankan pendidikan alam sekitar dalam kalangan kanak-kanak melalaui pendekatan ini.

Menurut Schramm, televisyen merupakan media yang memenuhi masa kelapangan kanak-kanak. Pada umur 3 tahun, purata masa kanak-kanak menonton televisyen adalah lebih banyak daripada masa yang digunakan untuk mendengar cerita. Sebelum kanak-kanak menghadir ke sekolah, masa mereka menggunakan televisyen adalah jauh lebih banyak dibandingkan dengan media lain. 9 daripada 10 kanak-kanak menonton televisyen sekurang-kurangnya 2 jam sehari dan 8 daripada 10 kanak-kanak menonton rancangan televisyen sebelum mereka mula menyuarakan perkataan pada bahan cetakan. Pada 10 tahun kebelakangan ini, televisyen merupakan media yang akan mereka gunakan setiap hari dan ¾ daripada kanak-kanak akan menonton televisyen setiap hari.# Dalam buku yang sama juga, beliau mengatakan bahawa kebanyakan kanak-kanak belajar daripada televisyen, kejadian ini dikatakan sebagai “incidental learning” dan hal ini membawa maksud bahawa proses pembelajaran akan mengambil tempat apabila penonton menggunakan televisyen untuk mendapatkan hiburan dan menyimpan informasi tentang sesetengah maklumat secara tidak langsung. # Hal ini menunjukkan kanak-kanak dapat belajar daripada rancangan yang ditonton oleh mereka. Jadi, jika rancangan kartun yang membawa mesej tentang kepentingan keseimbangan alam sekitar disiar dan ditonton oleh mereka, mereka dapat menyerap mesej-mesej yang ingin disampaikan oleh rancangan itu.

Minat memainkan peranan yang penting dalam kehidupan seseorang individu dan mempunyai impak yang kuat terhadap tingkah laku dan sikap individu itu. Perkara ini dapat dilihat dengan lebih ketara pada zaman kanak-kanak. Pada zaman kanak-kanak , minat memberi motivasi untuk belajar. Jika mereka disalurkan dengan sesuatu yang mereka minat, mereka dapat merasai keseronokan dalam aktiviti itu dan mempunyai keinginan untuk melakukan aktiviti itu lagi.# Rancangan kartun merupakan racangan yang ditujukan kepada kanak-kanak dan pasti dapat menarik minat mereka. Dengan penggunaan warna yang cerah dan watak-watak yang menarik, perhatian kanak-kanak dapat ditarik. Dengan menggunakan cara ini, mesej-mesej tentang penjagaan alam sekitar diselitkan dalam jalan cerita rancangan kartun supaya kanak-kanak dapat mempelajari nilai-nilai ini secara tidak langsung di samping melakukan perkara yang mereka minati.

Dalam satu kajian, didapati bahawa minat kanak-kanak dapat dipertingkatkan berdasarkan apa yang mereka nampak dan keterbukaan mereka terhadap idea baru serta kefahaman mereka terhadap dunia luar akan diperluaskan, akan tetapi jika imej yang dipaparkan dalam televisyen adalah meterialistik dan stereotaip, nilai-nilai sebegini juga akan diresap oleh kanak-kanak.# Hal ini bermakna bahawa kanak-kanak dapat meresap apa-apa sahaja yang disiarkan tanpa penapisan. Sebaliknya, jika nilai-nilai yang baik seperti penjagaan alam sekitar, dan nilai-nilai moral disiarkan dalam televisyen secara berterusan, ia juga dapat diresap oleh kanak-kanak.

Himmelweit juga berkata bahawa kanak-kanak mendapatkan pengetahuan daripada televisyen, mereka mungkin masih mempunyai minat dalam topik yang disiarkan sebelum ini. Mereka mungkin akan mempunyai perasaan penyertaan tentang dunia luar melalui informasi dan nilai yang dibelajar dalam sesetengah rancangan.# Dengan menyelitkan nilai-nilai kepentingan alam sekitar dan sikap yang harus diamalkan oleh masyarakat di dalam watak-watak rancangan kartun, kanak-kanak dapat mempelajari apa yang patut dilakukan oleh manusia dalam mengatasi masalah-masalah seperti yang ditunjukkan dalam rancangan itu dan seterusnya mempraktikkannya dalam kehidupan seharian.

Selain itu, kanak-kanak juga bercenderung untuk meniru kelakuan watak yang dipaparkan. Banyak kajian membuktikan bahawa dalam sesetangah keadaan, kanak-kanak akan meniru kelakuan watak-watak yang disukai. Dalam rancangan kartun yang membawa mesej alam sekitar, mereka akan meniru aksi hero yang positif itu. Secara tidak langsung, nilai-nilai menjaga alam sekitar dapat diterapkan dalam diri kanak-kanak.


Takeo Furu menggunakan idea Schramm yang mengatakan bahawa kanak-kanak boleh belajar daripada isi kandungan rancangan televisyen yang disiarkan berdasarkan 5 prinsip iaitu: kanak-kanak lebih memberi perhatian kepada fakta atau tingkah laku yang disiarkan jika benda itu adalah baru kapada mereka, perkara yang disiarkan perlulah benar dan bebas daripada campur tangan orang dewasa, watak-watak haruslah diidentifikasi, ia adalah berguna jika ia dapat memenuhi keperluan kanak-kanak dan kanak-kanak akan lebih cenderung untuk belajar dan bertindak atas perkara yang mereka percaya akan membawa kesan yang mereka hendaki.# Rancangan kartun telah memenuhi syarat-syarat ini dan merupakan satu cara yang berkesan unuk kanak-kanak dalam mempelajari tentang penjagaan alam sekitar.

Dalam esei ini , kita akan memberikan fokus kepada rancangan kartun yang bertajuk “ The Prince And The Coral Sea” yang dihasilkan oleh Dr. Ikeda Daisaku. Rancangan kartun ini merupakan salah satu daripada siri animasi Dr., Ikeda yang berbunyi “Like Me, Like You : The World in Your Heart” yang telah mendapat anugerah Anak TV Broadcaster’s untuk Southeast Asian Foundation for Children’s Television pada tahun 2005. Anugerah Anak TV Broadcaster ini merupakan kehormatan tertinggi yang diberikan oleh broadcaster dari Filipina kepada sumbangan penerima anugerah terhadap rancangan yang disiarkan di Filipina, terutamanya rancangan kanak-kanak. Cerita-cerita yang dihasilkan oleh Dr. Ikeda telah diterjemahkan kepada banyak bahasa dan sesetengah daripadanya telah dianimasikan untuk menjadikan filem atas pengaruh positif yang dapat disampaikan oleh cerita itu. Filem-filem yang terpilih dari siri ini pernah disiarkan di 23 buah negara termasuk India, Iceland, Sepanyol, Australia dan lain-lain. Rancangan kartun ini juga disiarkan pertama kali di Malaysia dalam NTV7 bermula pada 5 Disember 2009 daripada pukul 1.30 petang hingga 2.00 petang dengan kerjasama bersama Persatuan Soka Gakkai Malaysia (SGM). Persatuan ini merupakan satu organisasi Buddha yang berusaha untuk mencapai kedamaian masyarakat dengan mempromosikan budaya dan pendidikan. Rancangan kartun ini disiarkan dalam bahasa kantonis dan disertakan dengan sari kata bahasa Melayu di Malaysia.

Dalam kartun ini, Ray, iaitu watak utama tinggal di sebuah pulau di Okinawa, Jepun. Pada suatu hari, dia nyaris-nyaris lemas ketika berenang di dalam laut dan diselamatkan oleh seekor ikan duyng yang tinggal di dalam laut itu. Mereka menjadi kawan karib selepas kejadian itu. Ikan duyung memberitahu Ray dalam salah satu perjumpaan mereka bahawa penduduk di atas pulau itu telah merosakkan keseimbangan alam sekitar dengan menebang terlalu banyak pokok dan memusnahkan batu karang yang terdapat di dalam laut. Sekiranya keadaan ini diteruskan, penduduk pulau akan menerima padahnya. Dia berharap bahawa Ray dapat menolongnya untuk menghalang kejadian ini daripada menjadi lebih teruk lagi. Ikan duyung juga memberitahu Ray bahawa dia memiliki hati yang ikhlas dan memberi Ray sebiji cangkerang siput yang mempunyai kuasa ajaib dan boleh memberikan Ray kuasa untuk menyembuhkan penyakit. Akan tetapi, terdapat kesan negatif yang akan ditanggung oleh Ray jika dia menggunakan kuasa itu. Malangnya, ahli keluarga Ray telah jatuh sakit ketika itu dan Ray telah menggunakan karang itu untuk mengubati penyakit ahli keluarganya. Kesannya, rambut Ray telah menjadi putih dan badannya menjadi lemah akibat daripada tenaga yang digunakan olehnya. Pada masa itu, penghulu di pulau itu mengarahkan penduduk menebang hutan dan menyebabkan penebangan pokok berleluasa di pulau itu. Ray teringat akan amaran yang diberikan oleh ikan duyung dan cuba untuk menghalang mereka daripada terus memusnahkan hutan tetapi kata-katanya tidak dihirau oleh penduduk. Pada suatu hari, bencana alam iaitu tsunami telah melanda pulau itu akibat daripada perbuatan mereka yang merosakkan alam sekitar. Ray berasa cemas dan risau tentang nasib yang akan menimpa penduduk pulau itu. Tanpa berasa ragu-ragu, dia pun menggunakan kuasa cangkerang siput itu untuk menyelamatkan penduduk pulau itu. Oleh sebab tenaga yang banyak telah digunakan oleh Ray, akhirnya dia terkorban dan menjelma sebagai sebutir bintang di atas langit.

Pandangan terhadap rancangan kartun ini juga amat positif. Kebanyakan penonton berpendapat bahawa rancangan kartun ini telah membawa impak bukan sahaja terhadap kanak-kanak tetapi juga terhadap orang dewasa. Seorang pelajar darjah 3 berkata bahawa dia telah mempelajari cara untuk menjaga alam sekitar melalui rancangan kartun ini.# Ramai yang meninggalkan pendapat mengatakan bahawa anak mereka berasa terharu dengan kelakuan hero dan ingin melakukan usaha untuk menjaga alam sekitar secara suka rela. Mereka juga meminta pihak NTV7 supaya terus menyiarkan rancangan sebegini untuk menberi kesedaran kepada penonton tentang kepentingan keseimbangan alam sekitar dan menerapkan nilai-nilai murni ini dalam kalangan kanak-kanak.

Secara lazimnya, kanak-kanak mula terdedah kepada televisyen sejak berumur 2 tahun lagi melalui pemerhatian terhadap rancangan televisyen yang ditonton oleh ahli keluarga. Pada umur 3 tahun, mereka berupaya untuk memilih rancangan dan hero kegemaran mereka terutamanya hero dalam kartun animasi dan program yang mengandungi unsur dan aksi yang banyak#. Oleh sebab itu, pendekatan pendidikan alam sekitar kepada kanak-kanak melalui rancangan kartun merupakan suatu tindakan yang wajar. Sekiranya kanak-kanak mampu memberi sumbangan mereka terhadap alam sekitar pada masa hadapan, maka matlamat untuk mejayakan pembangunan lestari akan tercapai.

By : Chan Yuit Khey & Chan Hui Yi

2 comments:

Just Same As Usual said...

Interesting article and fact!

-YKL- said...

Great article. It will definitely bring awareness to the kids. Which they will keep talking about it on the dining table. It will definitely make the elderly think about environmental awareness as well.